Týždeň po akcii L'Etape Poľsko ma čakala ďalšia veľká udalosť mimo Slovenska, tentokrát u našich českých bratov, vo vinárskom raji na Pálave. Konal sa tu druhý ročník Road Classics Pálava - prvý monument z trojdielnej série Road Classics.
Čo je Road Classics?
Road Classics je jedinečný event, ktorý v sebe spája cyklistický závod „social ride” a to, čo máme na cyklistike viacerí najradšej - kávu a dobré jedlo (koláčiky). Pri prihlasovaní na tento event si môžeš vybrať z troch možnosti, ako si to užiť.
Ak si čistokrvný pretekár, je tu závod. Ak však preferuješ pohodovú jazdu, zastávky na občerstvovacích staniciach a pokochať sa výhľadmi v českom „Toskánsku“ môžeš si zvoliť variant švih. Na Pálave hneď v dvoch prevedeniach – v krátkom a dlhom. Chceš si zapretekať aj na švihu? Žiadny problém! Aj tu máš možnosť vyblázniť sa na dvoch (krátky švih) alebo troch (dlhý švih) meraných segmentoch. Nech si vyberieš čokoľvek, čaká ťa nádherná trasa, ktorá takmer nikdy nejde po rovine.
Príchod deň pred pretekom
Road Classics Pálava som sa zúčastnil už po druhýkrát. Minulý rok sme volili variant, kedy sme na Pálavu prišli na 5 dní, aby sme si mohli pojazdiť pred akciou aj po nej. Tento rok som cestoval bez rodiny a teda sme prišli výlučne na preteky. Keďže nemám rád cestovanie priamo pred pretekom, odchádzali sme už v piatok po práci. Ubytovanie sme si zabezpečili v Ledniciach, neďaleko zámku v Penzióne u Bohuša. Na ubytovanie sme dorazili pred 22. hodinou a teda sme sa len zložili a ľahli do postele, aby sme boli pripravení na nasledujúci deň.
Deň monumentu - sobota 17.05.2025
Ráno sme si dali raňajky o 8:00, pobalili sa a vyrazili do neďalekých Valtíc, kde sa nachádzalo zázemie v Chateau Valtice. Registrácia prebehla rýchlo a hladko – dostali sme štartovací balíček, ktorý obsahoval čapicu, štartové čísla s čipmi, reklamné letáky, kávu a nálepku s profilom trate. Po registrácii sme sa presunuli späť k autu, aby sme sa pripravili na štart.
Oblečenie
Počasie sa s nami opäť poriadne pohralo. Ráno počas raňajok ešte pršalo, no o pol desiatej už bolo príjemne a začalo dokonca vykúkať slnko. Dlhé nohavice som preto vymenil za kraťasy a vzdal som sa aj návlekov na tretry či bundy do dažďa. Na trať som vyrazil v kraťasoch Fiandre a na vrchu nátelníku Pro Termo bez rukávov. Na vrch som si obliekol bundu Fiandre Light, vestu Fiandre Pro, rukavice Fiandre Light a čapicu Fiandre NoRain.
Trasa
Trať mala dĺžku 124km s prevýšením cca 1 500 výškových metrov a takmer nikdy neviedla po rovine. Nachádzali sa na nej 3 merané segmenty – dva vrchárske do kopca a jeden šprintérsky. Vrchárske segmenty som si prešiel viac-menej na pohodu, no na šprintérskom si to “buchol” naplno. Všetky segmenty boli merané časom, takže nezáležalo na tom, koľký v poradí som prešiel cieľovou páskou. Môj pokus na šprintérskom segmente vydal na pekné 12. miesto.
Trasa prechádzala rôznymi obcami, no z veľkej časti aj pomedzi vinice, ktoré pripomínali Toskánsko. Aby podobnosť s Talianskom bola ešte výraznejšia, organizátor pripravil aj tri gravel úseky. Finálny gravel úsek som si užil najviac – doslova pripomínal legendárne Strade Bianche.
Občerstvovačky
Keď si vyberiete variant švih a dlhú trať, máte možnosť zastaviť sa na 5 občerstvovacích staniciach s iontovými nápojmi, pepsi, banánmi, hroznovým cukrom či energetickými gélmi. Jedna z nich však bola doslova luxusná – s kávou podávanou v porceláne, koláčikmi a chlebíčkami od výmyslu sveta. Táto sa nachádzala na približne 103. km a zvyšný úsek po nej už bol doslova za odmenu.
Pálava bez dažďa? Už by to asi ani nebolo ono
Ako som písal vyššie, počasie sa s nami opäť pohralo. Polhodinu pred štartom bol radar čistý, nevyzeralo to už na žiadne zrážky, ani predpoveď o nich nehovorila. Všetko oblečenie do dažďa ostalo v kufri auta.
Prvých 75 kilometrov bolo všetko ideálne – príjemné počasie a skvelé podmienky na jazdu. Potom však prišla už pre Pálavu typická chvíľa: extrémny dážď, krúpy a vetrisko. Miestami som naozaj ľutoval ľahších jazdcov a hlavne ženy, pretože bočný vietor dával zabrať aj mne, s mojimi takmer 80kg.
Zároveň som si v duchu nadával, že som sa nechal oklamať predpoveďou a bundu Fiandre Aqua a neoprénové návleky na tretry som nechal v aute. Táto chyba ma stála nielen komfort, ale aj poriadnu dávku energie. Na Pálave však dážď akosi patrí k zážitku, takže bez neho by to asi ani nebolo ono.
Koniec dobrý, všetko dobré
Na trati som napokon stihol uschnúť, znova zmoknúť a nakoniec do cieľa prísť suchý – doslova jarná klasika. Záver trate je na kopci, pričom záverečných 300 metrov má priemerný sklon 8,7% a maximum cez 17%. Už z diaľky je však počuť moderátora, hudbu a atmosféra človeka pohltí natoľko, že si siahne na absolútne dno a užije si aj takéto sklony na konci.
Finish je na kolonáde Reistna s výhľadom na Valtice a okolie. Čaká tu ďalší bufet, ktorý je zaslúženou odmenou. Aby bol jazdec klasifikovaný musí ešte (už ale nesúťažne) zísť späť na štart, kde dostane svoju finisherskú medailu. V zázemí je pre účastníkov pripravený obed (výber z troch jedál pri registrácii) a ďalšia káva grátis. Nasleduje ceremoniál, kde ocenia víťazov a tombola. Celý event sa uzatvára príjemnou afterparty, ktorá je dokonalou bodkou za týmto príjemným dňom.
Záver
Pálava opäť nesklamala. Miestami som síce nevedel, či ju milujem alebo nenávidím, no nakoniec som si to užil naplno a takto vyzerá absolútna cyklistika. Dážď, vietor či krúpy napokon neprekonali to, čo mi dal zvyšok trasy. Úplne najviac som si užil takmer 4 km gravel úsek a za ním občerstvovačku. Táto kombinácia bola pre mňa vrcholom celého dňa.
Road Classics Pálava je akcia, ktorú určite odporúčam všetkými desiatimi – či už ste pretekár, alebo si chcete len užiť krásy českej krajiny na dvoch kolesách.
Odkaz na aktivitu na Strave: Pálavské peklo aneb Road Classics Pálava 2025 | Ride | Strava
Miroslav Bielický
Miroslav Bielický je amatérsky cestný cyklista, športový fotograf, člen Dropped Cycling Club, ktorý sa venuje budovaniu Turčianskej cyklistickej komunity a spoluorganizátor Cyklistickej Ligy v Martine. Stretnúť ho môžete na rôznych cyklopotulkách, amatérskych pretekoch prípadne v zimnom období na online platforme ZWIFT.