S dušou, či bez duše?

„S dušou, či bez duše?“ Otázka, ktorá v oblasti cestnej cyklistiky určite nestojí na fatálnej úrovni hamletovského „Byť, či nebyť?“, no filozofovanie na túto tému je obľúbenou disciplínou nejedného jazdca. Nehovoriac o tom, že trh okrem týchto dvoch možností stále ponúka aj tretiu a štvrtú alternatívu obutia cesťáku. Tou treťou sú galusky, ktoré si vyžadujú lepenie na špeciálne galuskové ráfy, a donedávna boli jasnou voľbou profesionálov a výkonnostných hobby cyklistov, no a poslednú štvrtú, dnes už priam exotickú možnosť ako obuť cestný bicykel, predstavujú plášťovky. Tieto „pologalusky“, konštruované na použitie s plášťovými ráfmi, sa postupom času ukázali ako slepá vývojová ulička. Aj keď mali za cieľ kombinovať kladné vlastnosti galusiek a plášťov, medzi cyklistami majú dnes už len pár skalných fanúšikov.


Sústreďme sa ale na prvé dve možnosti, teda dušový a bezdušový systém. Väčšina výrobcov už dnes totiž na cestné bicykle strednej cenovej kategórie osádza kolesá s ráfmi umožňujúcimi obutie bezdušových plášťov, čo dáva zákazníkom jednoduchú možnosť voľby. Ak očakávate, že na konci článku sa dozviete, ktorá možnosť je objektívne tá lepšia, budete sklamaní. Skôr má poslúžiť ako prehľad charakteristických vlastností oboch systémov, aby ste si mohli vybrať ten, ktorý bude viac vyhovovať vašim požiadavkám na obutie svojho cestného bicykla.

Ako referencia na porovnanie vlastností dušového a bezdušového systému nám poslúžia plášte Pirelli P ZERO RACE™ a P ZERO RACE™ TLR osadené na ráfikoch šírky 19c:

MODEL PLÁŠŤA
Dušový Typ Bezdušový
700x28c Rozmer 700x28c
225g Hmotnosť 295g
120TPI Hustota a konštrukcia 120TPI, TLR
TechBELT Technológia TechWALL+
SmartEVO Zmes SmartEVO
Preteky Nasadenie Preteky

Ako je z tabuľky zrejmé, jedná sa o plášte toho istého rozmeru a zmesi, ktorej receptúra a vzor je u oboch verzií úplne identická. SmartEVO využíva jednu zmes po celej šírke plášťa a vzor dezénu je odvodený od vzoru používanom na motocyklových pneumatikách. Rozdielna je však technológia konštrukcie dušovej a bezdušovej verzie plášťa P ZERO™ RACE:

 TECHNOLÓGIA KONŠTRUKCIE
120tpi Hustota vlákien 120tpi
kevlar (skladacia) Pätka kevlar (skladacia)
na behúni (4 vrstvy) Protidefektová ochrana po celej šírke plásťa (5 vrstiev)

nízka hmotnosť

vysoká reaktivita

VÝHODY

komfortné odvaľovanie

vysoká spoľahlivosť

Klasická verzia plášťa P ZERO RACE je vybavená štvorvrstvovou technológiou TechBELT s protidefektovou ochranou na behúni. Naproti tomu TLR verzia využíva technológiu TechWALL+ s protidefektovou ochranu v piatich vrstvách po celej šírke plášťa, čím zároveň zabezpečuje jeho celkovo lepšiu vzduchotesnosť. To má ale samozrejme vplyv jednak na hmotnosť samotného plášťa, ale aj celkovú hmotnosť v porovnaní oboch systémov:

 CELKOVÁ HMOTNOSŤ
225g Plášť 295g
rovnaká Koleso rovnaká
rovnaká Páska rovnaká
súčasťou duše Ventil 10g
žiaden Tmel 30g
35g / 100g* Duša žiadna
260g / 325g* SPOLU 335g

* hmotnosť duše P ZERO™ SmarTUBE / obyčajná duša

Celková hmotnosť systému s dušou je teda v porovnaní s bezdušovým systémom prekvapivo nižšia a hmotnostný rozdiel závisí od použitej duše. Ako je to ale s valivým odporom?

VALIVÝ ODPOR
40kg Hmotnosť záťaže na koleso 40kg
40km/h Rýchlosť pri teste 40km/h
6bar Tlak v systéme 5,5bar
19,9W* Výkon 19,3W

* pri použití duše P ZERO™ SmarTUBE

Bezdušový systém vychádza z tohto porovnania ako víťaz, pričom použitie tažšej duše ako ke P ZERO™ SmarTube, s ktorou bol test vykonaný, spôsobí v porovnaní valivého odporu ešte väčší rozdiel. Navyše, s valivým odporom súvisí aj ďalšia podstatná vlastnosť plášťa, a tou je grip, alebo po slovensky priľnavosť k povrchu. Vzhľadom na totožnú zmes použitú pri oboch verziách plášťa je chemický grip zhodný. V prípade úrovne fyzického gripu tentokrát opäť prichádzame k prekvapivému záveru. Napriek nižšiemu valivému odporu bezdušového systému je úroveň fyzického gripu v jeho prípade vyššia. Je to dané tým, že bezdušový systém umožňuje nižšie nahustennie plášťa bez výraznejšieho vplyvu na úroveň valivého odporu. To prináša vyššiu bezpečnosť za horších poveternostných podmienok, kedy je vozovka studená alebo mokrá. 

Aký vplyv má tlak v systéme na samotný pocit z jazdy?

Tu je podstatný fakt nasledujúci fakt: Odporúčaný rozdiel v tlakovaní dušového a bezdušového systému je 1bar. Porovnanie jazdných vlastností je zhrnuté v tejto tabuľke:

s dušou

bez duše

"race" pocit vyšší "grip", teda priľnavosť
rýchlejšia akcelerácia vyšší komfort
vyššia efektivita pri jazde do kopca vyššia odolnosť voči defektom
celkovo ostrejší pocit z jazdy a zatáčania vyššia bezpečnosť na mokrej a špinavej ceste

Kompatibilita s bezhákovými (HOOKLESS) ráfmi 

Kompatibilita medzi cyklistickými ráfmi a plášťami je v súčasnosti definovaná štandardmi ETRTO, ktoré sú pravidelne prehodnocované, a to znamená, že v budúcnosti môžu byť tieto štandardy iné ako v čase zverejnenia tohto článku. Podľa súčasných štandardov však platí, že dušové plášte nemôžu byť za žiadnych okolností používané s bezhákovými (TSS) ráfmi. Bezdušové plášte s bezhákovými ráfmi kompatibilné sú, avšak za podmienok, že ich šírka je najmenej 28mm a tlak v nich neprekročí hranicu 5bar. 

Odolnosť proti defektom

Bezdušový riešenie je v prípade porovnania plášťov P ZERO™ Race a P ZERO™ Race TLR odolnejšie proti defektom, no zároveň môžeme povedať, že fakty, prečo tomu tak je, platia pre porovnanie dušových a bezdušových systémov vo všeobecnosti:

- protidefektová ochrana viacerými vrstvami materiálu a po celej šírke plášťa znižuje pravdepodobnosť defektu,
- malé defekty sú často utesnené bezdušovým tmelom,
- vďaka nižšiemu tlakovaniu bezdušového systému je materiál menej náchylný k prerezaniu ostrými predmetmi,
- absencia duše vylučuje možnosť "snake bite" defektu, kedy je duša prerezaná samotným ráfom.

Inštalácia a údržba

Ako už bolo spomenuté, protidefektová ochrana bezdušových plášťov zväčša pokrýva celú šírku plášťa, čo so sebou prináša fakt, že jeho bočné steny môžu byť v porovnaní s klasickým plášťom o čosi hrubšie a menej poddajné. Ich obúvanie na ráf môže byť teda o čosi obtiažnejšie. V prípade kvalitne vyrobených bezdušových plášťov renomovaných výrobcov to ale s trochou cviku poväčšine zvládnete aj bez použitia náradia. 

Bezdušový systém je ale určite náročnejší prvotnú inštaláciu a následnú údržbu. Je nie len potrebné mať k dispozícii pumpu s boostrom alebo CO2 pumpičku, ale funkčnosť tmelu a celkovú tesnosť systému je potrebné pravidelne kontrolovať cca. každé 2 až 3 mesiace.  

A čo na to profíci?

Tímy s továrenskou podporou Pirelli majú samozrejme prístup ku všetkým možnostiam, ktoré značka ponúka a každý jazdec si na konkrétne preteky môže vybrať z niekoľkých riešení. Ak opomenieme použitie galusiek, voľba medzi dušovým a bezdušovým systémom vzhľadom na charakter a povrch pretekov alebo etapy je nasledovná: 

CHARAKTER PRETEKOV

ALEBO ETAPY

0% Klasika / Pavé 100%
30% Rovinatý / Šprint 70%
50% Zmiešaný 50%
80% Horský 20%

Tak teda s dušou, či bez duše?

Ako sme uviedli už v úvode, neexistuje jednoznačný záver a aj z obsahu tohto článku je zrejmé, že použitie dušového alebo bezdušového systému je fajn prispôsobiť konkrétnemu použitiu a v nemalej miere závisí aj od preferencií jazdca. Zhrňme si preto pozitíva oboch systémov:

s dušou

bez duše

ľahší rýchlejší
vyššia reaktivita vyšší komfort
jednoduchšia výmena plášťa vyššia odolnosť voči defektom
bezúdržbovosť všestrannosť

S dušou, či bez duše... Hlavne bez nehôd! Prajeme veľa pohodových kilometrov! 

Zdroj informácií: Pirelli cycling

Mohlo by vás zaujímať